*

AnttiJuhaniKasvio

Valtion omistajaohjauspolitiikka

Periaatteet ja käytäntö valtion omistajaohjauspolitiikassa

”Hallitusohjelman visio velvoittaa meitä tekemään valtion omistamisesta yhteiskunnan aktiivisen uudistamisen välineen. Pääomien käyttöä on tehostettava ja nykyistä omistusta aktivoitava. Tase töihin”.

Näin mahtipontisesti pääministeri Juha Sipilä julisti viime vuoden toukokuussa hänen hallituksensa hyväksyttyä uuden valtion omistajapolitiikkaa koskevan periaatepäätöksen (ks. linkki).  

Valtioneuvoston uhkapeliä Fortumilla

Ymmärretäänkö Suomessa, millaista kauppaa valtionenemmistöinen Fortum oikein on tekemässä? Ostaessaan E.onilta vajaat 47 prosenttia Uniperin osakkeista Fortum joutuu tekemään ostotarjouksen lopuistakin yhtiön osakkeista. Käytännössä siis Uniper on siirtymässä Fortumin omistukseen ja määräysvaltaan.

Uniper on liikevaihdoltaan valtavan suuri yhtiö. Viime vuonna sen liikevaihto oli noin 67,3 miljardia euroa, josta noin 66,5 miljardia tuli lähinnä venäläisen maakaasun myynnistä eurooppalaisille ostajille. Vuotta aiemmin välityskaupan arvo oli yli 90 miljardia.

Mitä ihmettä Posti?

En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Postilta on todellakin tainnut mopo lähteä käsistä. Loviisassa asuvat isovanhempani saivat perjantain lehdet vasta maanantaina. Moni kansalainen, erityisesti maalla asuva, on viime aikoina kokenut saman. Syy ei ole postinjakajien, jotka kiireellä aikataululla ja alimiehityksellä koittavat saada työt tehtyä. Jakeluhäiriöiden syypää on Postin johto, joka tekee jatkuvasti huonoja ratkaisuja.

Tapaus Berner

Ottamatta kantaa siihen, mitä ministeri Berner on nyt keskustelun alla olevassa Finavian tapauksessa tehnyt ja jättänyt tekemättä, tapaus antaa aihetta pohtia omistajaohjauksesta vastaavien ministereiden sidonnaisuuksia yleisemminkin.

Valtion uusi omistajapolitiikka

Tanskan valtiolla on riskirahoitusyhtiö, joka sijoittaa tulevaisuuden yrityksiin. Ajatuksena on se, että valtio voi lähteä rahoittamaan ensimmäisten joukossa lupaavia kasvuyrityksiä. Suomen tapauksessa se voisi tarkoittaa vaikkapa Rovion ja Supercellin kaltaisia kultamunia.

Suomen valtio omistaa yrityksiä, jotka ovat enemmän tai vähemmän kypsillä markkinoilla. Valtion tarjoama rahoitus on yleensä lainoitusta, esimerkiksi Tekesin kautta tarjottua. Annetulle pääomalle saatava tuotto on korkotuottoa ja loput tuotosta toivotaan syntyvän uusien työpaikkojen kautta.

Suomen voi myydä vain kerran

Ovatko kokemukset valtionyhtiöistä positiivisia ja yhtiöiden johtoryhmien palkat linjassa yritysten toiminnallisen tuloksen kanssa? Ovatko valtionyhtiöiden johtoryhmien palkkiot ja bonukset seuranneet ajanmukaista kuvaa talouskehityksestämme? Eivät niin.

Minkä vuoksi sitten luoda lisää sellaista, jota halutaan muutenkin purkaa? Ministereiden mukaan yhtiöittäminen lisäisi avoimuutta ja houkuttelisi paikalle myös yksityistä rahaa, mutta onko asia tosiaan näin ja haluammeko me yksityistä rahaa infrastruktuurimme rahoitukseen?

Laiskaa jättiläistä yksityistetään pikavauhtia

Muutama viikko sitten julkaistiin Elinkeinoelämän valtuuskunnan rahoittama analyysi valtion omistusten keventämisen lukuisista hyödyistä. Laiska jättiläinen -nimellä kulkevan analyysin on kirjoittanut Kauppalehden eläkkeelle jäänyt päätoimittaja ja tunnettu EK:n lobbari Hannu Leinonen. EVA:n analyysi on hyvin ajankohtainen, koska hallituksen on tarkoitus julkistaa lähiviikkoina valtion omistusstrategiset linjaukset.

Lääke työttömyyteen: VR:n myymisen sijaan valtio voisi ostaa pari telakkaa

Sitä nyt on sitten työttömyyttä ja se työttömyys vaan lisääntyy. Sitä on sitten menoja valtiolla ja kunnilla, kun työttömyys lisääntyy. Viisaat vaalikyselyiden tekijät ovat nyt esittäneet valtioviisaan hallituksen ensin esittämän kysymyksen: Mitä leikkaamalla tasapainottaisit valtion ja kuntien taloutta?

Suomen hallitus mukana Arktiksen tuhoamistalkoissa

Kukaan ei varmasti ole eri mieltä siitä, että ilmastonmuutos on totta. Me kulutamme liikaa fossiilisia polttoaineita ja meidän pitää vähentää öljyn käyttöä. Tiedeyhteisö on eri mieltä lähinnä siitä, voidaanko katastrofia enää estää. Mutta ainakin sen vakavuuteen voi vaikuttaa.

Finnairin matkustamohenkilöstön ulkoistuspäätökset peruttava

Rakennemuutos koskettaa lähes kaikkia Suomen talouden tukijalkoja. Ne alat, jotka eivät ole varsinaisen rakennemuutoksen kourissa joutuvat kovan kilpailun tai muuttuneiden olosuhteiden takia hakemaan uusia radikaaleja ratkaisuja.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä