*

AnttiJuhaniKasvio

Sähköautojen tulolla on isoja vaikutuksia

Teollisuusmaiden odotetaan siirtyvän lähivuosikymmeninä pääosin sähkökäyttöiseen autokantaan, kuten ympäristöministerimmekin on todennut (ks. linkki). Myös itseohjautuvien autojen käytön uskotaan lisääntyvän. Kumpikaan muutos ei etene hetkessä, sillä sähköautot ovat edelleen selvästi polttomoottoriautoja kalliimpia, akkuteknologiassa on paljon kehitettävää eikä infastruktuuri ole läheskään valmis. Samoin itseohjautuvuuden tiellä on paljon sekä teknologisia että kulttuurisia esteitä. Mutta yleinen kehityssuunta näyttää melko selvältä, ja sillä tulee olemaan kasvihuonepäästöjen vähenemisen ohella myös muita vaikutuksia, joita ei toistaiseksi ole osattu ottaa riittävän hyvin huomioon.

Eurooppalainen autoteollisuus Nokian jalanjäljille?

Nokian matkapuhelinteollisuus ajautui kymmenen vuotta sitten ylittämättömiin vaikeuksiin alan ulkopuolisen Applen tuotua markkinoille kokonaan uudenlaisen tuotteen. Nyt Tesla on toimittanut tilaajille ensimmäiset 3-sarjan henkilöautot samaan aikaan kun suuret saksalaiset henkilöautovalmistajat joutuvat toden teolla painiskelemaan dieselautojensa testimanipulointien aiheuttaman skandaalin kanssa.

Tämä tilanne on saanut kommentaattorit spekuloimaan sillä, joutuuko perinteinen eurooppalainen autoteollisuus samankaltaiseen vaikeuksien kierteeseen, johon Nokia joutui omine matkapuhelimineen. Valtaako alan ulkopuolinen amerikkalainen yritys innovatiivisine ratkaisuineen kasvavan osan eurooppalaisten autonvalmistajien perinteisistä markkinoista yksinkertaisesti sen vuoksi, että eurooppalaiset valmistajat eivät kykene irtautumaan riittävän notkeasti vanhoista ajattelutavoistaan?

Jos näin todella tapahtuu, sillä on valtavan iso vaikutus koko euroalueen tulevaan taloudelliseen kehitykseen, sillä autoteollisuus on yksi sen tärkeimmistä selkärangoista.

Työpaikat ja alan yhteiskunnallinen ominaispaino

Nykyaikaisessa polttomoottorilla varustetussa henkilöautossa on noin 30 000 osaa, kun taas Tesla 3 kootaan noin 6 000 – 7 000 osasta. Siksi sähköauton kokoonpano tulee huomattavasti halvemmaksi ja tarvittava työmäärä jää vähäisemmäksi. Lisäksi sähköautoissa on paljon vähemmän liikkuvia osia, minkä vuoksi niiden huoltotarvekin on selvästi polttomoottorikäyttöistä autoa pienempi. Siten sähköistymisen myötä autojen ja niiden komponenttien valmistuksen sekä huollon työllisyysvaikutukset tulevat supistumaan oleellisesti nykyisestä.

Autoalan yritykset ja niiden työntekijöiden ammattiliitot ovat muodostaneet monissa kehittyneissä teollisuusmaissa erittäin merkittävän yhteiskunnallisen painostusryhmän. Jatkossa niiden ominaispaino tulee lähes väistämättä vähentymään, eivätkä muutokset tule toteutumaan ongelmitta. Julkisuudessa onkin spekuloitu sillä, että juuri tähän liittyvät pelot ovat osaltaan hillinneet perinteisten suurten autonvalmistajien halukkuutta siirtyä uuteen teknologiaan.

Toki tässäkin kohdin kannattaa muistaa, että muutokset eivät toteudu hetkessä. Jos siis on jo ostanut bussilipun Uuteenkaupunkiin, ei sitä kannata lähteä oikopäätä perumaan.

 Fossiilisten polttoaineiden markkinat

Henkilöautot vievät nykyisin maailmanlaajuisesta päivittäisestä öljyn kulutuksesta noin 20 miljoonaa barrelia. Jos sähköautojen yleistyminen etenee tavanomaista S-käyrää noudattaen, sen vaikutus öljymarkkinoille ei muodostu vielä ensi vuosikymmenellä kovin merkittäväksi. Sen sijaan 2030-luvun jälkipuoliskolla öljyn kulutuksen on arvioitu vähenevän tämän muutoksen seurauksena vuosittain noin miljoonalla barrelilla per päivä.

Tämänkokoisilla kysynnän muutoksilla arvioidaan olevan melko dramaattisia vaikutuksia öljyn tuleviin maailmanmarkkinahintoihin. 2030-luvun lopulla hinnat voivat pudota nykyiseltä noin 50 dollarin tasolta 25 dollarin tasolle ja jatkaa sitä eteenpäin kohti noin 15 dollarin tasoa. Jos näin käy, tällä on erittäin isoja vaikutuksia Persianlahden maiden, Venäjän ja muiden suurten öljyntuottajamaiden taloudellisiin tulevaisuudennäkymiin.

Pelastuuko ympäristö?

Vallitsevaan ajatusmalliin sisältyy olettamus siitä, että useimmat ruokakunnat omistavat tulevaisuudessa nykyiseen tapaan yhden tai useamman henkilöauton ja käyttävät sitä yhtä paljon päivittäiseen liikkumiseensa. Tärkeimmäksi eroksi jää tällöin vain se, että autot kulkevat polttomoottorin sijasta sähköllä. Tämä toki vähentäisi autojen käytön aiheuttamia kasvihuonepäästöjä merkittävästi, mutta kokonaisuudessaan toimintojemme ekologinen jalanjälki ei pienenisi ykdin tämän muutoksen ansiosta kovinkaan merkittävästi.

Todennäköisempää kuitenkin on, että sähköautojen yleistyessä myös moni muu asia muuttuu. Autojen omistus vähenee, niiden yhteiskäyttö lisääntyy ja ihmiset muuttavat liikkumistottumuksiaan. Varsinkin suurissa asutuskeskuksissa kehitetään todennäköisesti aivan uudenlaisia ratkaisuja ihmisten liikkumistarpeiden tyydyttämiseksi.

Kaikki nämä ovat muutoksia, joihin myös Suomessa kannattaa ryhtyä valmistautumaan ajoissa.  Tämä koskee myös hallitusta ja sen elinkeinopoliittisia strategioita.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (14 kommenttia)

Käyttäjän JuhaniVehmaskangas kuva
Juhani Vehmaskangas

" toimintojemme ekologinen jalanjälki ei pienenisi"

Aivan totta. Myös sähköautot tuottava CO2 päästöjä, vaikka media mielellään muuta kertoo: http://juhanivehmaskangas.vapaavuoro.uusisuomi.fi/...

Itse olen varma siitä, että akkujen varassa toimivat sähköautot ovat vain välivaihe.

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala

Sähköautoista puhuttaessa suurin saasteiden aiheuttaja on akun valmistusprosessi.
Sähköautojen likainen pikku salaisuus >>> http://www.talouselama.fi/uutiset/tassa-on-sahkoau...

Sähkäautot voisivat saada energiansa myös langattomasti, maantiestä, jolloin yleisemmin riittäisi siis pienempi akkukapasiteetti >>> http://www.talouselama.fi/uutiset/tie-vie-kasvuyri...

Aurinkoydinvoimallakin on ajeltu suomessakin >>> https://www.aamulehti.fi/kotimaa/mies-keksi-vekkul...

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Sähköautovalmistus on päättynyt monessa paikassa tälläkin vuosituhannella. Järvenpäässäkin siinä vuosituhannen vaihteessa.

Fisker teki konkan:
http://www.ts.fi/uutiset/talous/499534/Karman+koht...

https://fi.wikipedia.org/wiki/Think_Global
Konkurssiin meni norjalaistenkin Think.

Joku saattaa vielä tehdä tilin lyömällä vetoa Teslan kokurssin puolesta.
Öljymies Anttonen ainakin uskoo Teslan konkurssiin:
https://tekniikanmaailma.fi/autot/st1n-anttonen-al...

Jos pelkkiä sähköautoja valmistavat tuottajat menevät yksi toisensa jälkeen nurin, niin mitä jää jäljelle? Polttomoottoriautotehtaita, joissa valmistetaan hallitusten pyynnöstä myös sähkökulkimia. Ehkäpä eivät ole täysillä satsaamassa sähköautoihin?

En siis olisi vielä vakuuttunut sähköautojen menestyksestä, vaikka hehkutusta on kovasti ja laitteen nyt sentään toimivat.

Käyttäjän AnttiJuhaniKasvio kuva
Antti Kasvio

Kuinka monta sadan vuoden takaista polttomoottoriautojen valmistajaa on kadonnut matkan varrella? Tai parinkymmenen vuoden takaista matkapuhelinten valmistajaa? Lukuisat yritykset ja erehdykset ovat hyvin tyypillisiä suurten innovaatioiden läpimurtovaiheessa.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Bill Gatesin mukaan tuppaamme yliarvioimaan muutosten merkitystä parin lähimmän vuoden aikana ja aliarvioimaan, kun kyse on kymmenen vuoden ajasta.

Käyttäjän seppoviljakainen kuva
Seppo Viljakainen

Voisiko joku minua valistaa , mitä häviäisimme, jos odotaisimme 5-10 vuotta ja rauhassa seuraisimme , miten esimerkiksi raha- ja sähkörikkaan Norjan käy tässä empiirisessä kokeessa ? Norjassa on nyt n. 100.000 sähköautoa ; miten sitten jos ja kun niitä on miljoona?

Mielenkiinnolla seuraisimme , miten Norja tulee ratkaisemaan latausongelman, ja jos tulee , kopioimme sen kolmannen toimivan version ??

Suuri pelkoni on , että uusimme vuoden 2010 tuulitukipäätöksen kaltaisen hyvää tarkoittavan , hukkaan heitettyjä miljardeja maksavan kirkasotsaisen ´ilmastoteon´.

http://seppoviljakainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

http://www.soininvaara.fi/2017/07/16/sahkoauton-la...

Käyttäjän AnttiJuhaniKasvio kuva
Antti Kasvio

Kuka odottaisi ja seuraisi? Suomen valtio, EU, kunnat, autoalalla toimivat ja sille ratkaisujaan kehittelevät yritykset, kuluttajat, pääomasijoittajat?

Suomen autoala ja meidän markkinamme edustavat niin pientä osaa koko maailmasta, että meidän tekemisemme tai tekemättä jättämisemme eivät normaalisti vaikuta juurikaan globaaleihin trendeihin. Ennemminkin osanamme on niihin sopeutuminen ja niiden tarjoamien liiketoimintamahdollisuuksien hyödyntäminen aina sopivien tilaisuuksien tarjoutuessa.

Miksi jäisimme vapaaehtoisesti kaikessa 5-10 vuoden takamatkalle? Mitä se ja erojen jälkikäteinen kiinnikurominen tulisivat meille maksamaan?

Tietysti voisimme unelmoida olevamme kuin Steve Jobs, joka ensin seurasi sivusta mobiiliviestinnän kumousta parin vuosikymmenen ajan ja sitten loikkasi kaikkien ohitse. Ehkä me emme kuitenkaan olisi ihan yhtä onnekkaita, mitä "meillä" sitten tarkoitetaankaan.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Meidän täytyy pitää huolta, että Suomesta ei tule eurooppalaisten hylkäämien dieselautojen hautausmaata. Sitä moni jälkijättöinen "ajattelija" toivoo.
Sitäkin suurempi intressi viivyttelyyn on niillä piireillä, jotka ajavat miljardiluokan puhallusta biopolttoaineiden verukkeella. Onko tässä mitään järkeä: Biodiesel, jonka tuottaminen aiheuttaa enemmän päästöjä kuin perinteinen diesel ja jonka energiasisältö on pienempi kuin sen tuottamiseen vaadittava energiamäärä? Ei ole, kyse on tukihuijauksesta.

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen

Suomessahan on merkittävää sähkö-ja elektroniikkateollisuutta. Osoittaisi suurta typeryyttä vapaaehtoisesti jättäytyä sähköautoilusta pois. Signaalit sähköautoilun merkittävälle yleistymiselle ovat vahvat ja kehityspolkujen alkumetrit määritetään nyt.

Sensijaan Suomen hallitus on puukaasuautoilevan pääministerin johdolla käyttämässä pelimerkkejä bioenergia-autoiluun. Tässä on suuri riski että veikataan väärää hevosta, muu maailma sähköistyy ja me jäämme yksin risujamme polttamaan.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

#6 Viljakainen: Väität siis, että Norjassa olisi joku latausongelma. Onko todisteita?

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Osoittaisi suurta typeryyttä vapaaehtoisesti jättäytyä sähköautoilusta pois."

Mikään ei estä viemästä tekniikkaa ja tienaamasta sillä. Järjetöntä on lukittautua keskeneräiseen innovaatioon. Suomi on autoilun peräreikä vanhimmalla kalustollaan, on älytöntä kuvitella että jollakin tavalla voisimme olla eturintamassa jo pelkästään korkean verotuksen takia. Mistä valtio ottaa polttomoottoreita korvaavat 8 miljardia kun sähköautot yleistyvät?

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Ei Suomella enää ole mitään pelkoa 'eturintamaan' pääsystä. Autokauppiaat ovat pitäneet siitä kyllä huolen viime vuosina. Sähköautoja ei ole uskallettu tuoda, niitä ei osata myydä eikä niistä ymmärretä alalla juuri mitään.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Ei Suomella enää ole mitään pelkoa 'eturintamaan' pääsystä."

Ei kyse ole "pääsystä" eturintamaan vaan sinne pyrkimisestä suurella valtion rahoituksella. Sama kuin aikoinaan tuulimyllyillä joilla Suomen piti tienata rakentamalla ja viemällä teknologiaa.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #13

Ainakaan sähköautoilun suhteen ei valtiolla ole mitään isoja rahoja pelissä. Taannoin oli yrityksille tukea vähäpäästöisten leasing-autojen hommaamiseen, se loppui ajat sitten. Äskettäin oli investointitukea latausasemien perustamiseen, sekin loppui jo. Motiva ylläpitää jotain nettisivuillaan. Siinä ne taisivat olla ne valtion satsaukset. Suomi ryömii, Martti Syrjää siteeratakseni.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset